Vilkår og Betingelser for Mishkaat AS
Mishkaat AS (heretter "Mishkaat") er en formidler av tjenester og produkter for Umrah og Hajj, inkludert tjenester gjennom Nusuk-portalen (heretter "Nusuk"). Mishkaat samarbeider med arrangører/reiseagenter i Saudi-Arabia som tilbyr hotell, fly og annen transport i regionen.
Mishkaat er kun formidler og ikke arrangør. Pakkereiser og tilknyttede tjenester selges av reiseagenter, og Agenten som du har bestillt reisen gjennom formidler disse på deres vegne.
Mishkaat er avhengig av flere aktører, inkludert flyselskaper, hoteller og transportleverandører, for å tilby tjenester.
Mishkaat forbeholder seg retten til å kontakte kunder innen 72 timer på hverdager for eventuelle endringer i bestillinger.
1. Innledning og avtalens parter
Denne reiseavtalen regulerer forholdet mellom deg som kunde og Mishkaat Norge AS («Mishkaat») ved bestilling av pilgrimsreiser til Saudi-Arabia, inkludert Hajj og Umrah. Mishkaat fungerer som formidler av pakkereiser, og leverer tilbud som inkluderer flytransport, hotellopphold, transporttjenester på reisemålet samt øvrige tilknyttede tjenester. Disse tjenestene tilbys gjennom autoriserte reiseagenter i Saudi-Arabia via den offisielle Nusuk-portalen. Det er viktig å understreke at Mishkaat ikke er arrangør av reisen, og at den juridiske avtalen om reisen inngås direkte mellom kunden og de lokale saudiske reiseagentene. Reiseagentene har det fulle ansvaret for fastsettelse av priser, tilgjengelighet og innhold i pakkene. Mishkaat presenterer og formidler disse tilbudene til kundene, men kan ikke garantere mot prisendringer, tekniske feil eller andre endringer som skyldes leverandørene.
Alle bestillinger behandles og bekreftes av Mishkaat innen 24 timer etter mottatt betaling. Dersom det oppstår behov for endringer, vil Mishkaat kontakte kunden innen 72 timer på hverdager. Bestillinger gjort i helger eller på helligdager vil bli håndtert påfølgende virkedag. Kunden kan velge å få tilsendt reisedokumenter per post mot et administrativt gebyr. Mishkaat fraskriver seg ansvar for informasjon som formidles av eksterne leverandører, bookingsystemer eller tredjepartsmedier. I tilfeller av force majeure, slik som naturkatastrofer, streik eller andre uforutsette hendelser, kan Mishkaat ikke holdes ansvarlig for avbrudd, kanselleringer eller forsinkelser i reisen.
2. Praktiske forhold under oppholdet og delt rom
Under oppholdet i Mekka og Medina vil innkvartering foregå med separat romfordeling for kvinner og menn i henhold til gjeldende praksis. Det er en bindende ordning at reisende aksepterer denne romfordelingen uten å kunne stille krav til hvem de deler rom med. Vanligvis vil det være 4–5 personer per rom, og hver reisende har krav på en enkelt seng på hotellene i Makkah og Madinah. Romfordelingen skal sikre en respektfull og trygg atmosfære for alle deltagere.
For å opprettholde et godt samvær under deling av rom, gjelder flere grunnleggende regler: Det må påregnes naturlige lyder som snorking fra andre reisende, og dette skal aksepteres som en del av fellesskapet. Besøk på rommene av personer som ikke er tildelt samme rom, er ikke tillatt. Det skal være ro i rommene mellom klokken 22:00 og 05:00 for å sikre nødvendig hvile for alle. Respekt og forståelse for kulturelle, religiøse og individuelle forskjeller er påkrevd, og alle former for diskriminering eller fordommer vil ikke bli tolerert. Eventuelle brudd på reglene kan medføre at den ansvarlige må dekke kostnadene for separat rom for øvrige reisende.
Ved sykdom under oppholdet må den reisende selv sørge for å oppsøke medisinsk behandling, og alle utgifter til dette dekkes av den reisende. Mishkaat påtar seg ikke ansvar for bagasje, inkludert eventuelle kostnader knyttet til overvekt eller tap. Det er også forbudt å røyke på hotellrommene, og alle beskjeder fra gruppeleder må følges nøye. Ved forsinkelse som fører til tapt flyvning er det den reisendes ansvar å ordne ny transport for egen regning. Mishkaat fraskriver seg ansvar for forsinkelser, tapt bagasje eller andre uforutsette hendelser knyttet til transport.
Dersom ikke alt ved reisen oppleves som tilfredsstillende, er det viktig at den reisende forsøker å rette opp eventuelle problemer på stedet. Ved manglende umiddelbar tilbakemelding, mister Mishkaat muligheten til å assistere med å korrigere situasjonen, noe som kan gjøre det vanskelig å kreve erstatning i etterkant. Problemer skal derfor meldes direkte til leverandør eller ved å si ifra på stedet, slik at de kan håndteres raskt og effektivt.
For eksakt informasjon om innsjekking, sitteplasser og andre flyrelaterte regler gjelder flyselskapenes egne bestemmelser, som alltid bør gjennomgås på flyselskapenes offisielle nettsider. Eventuell betaling for spesifikke seter refunderes ikke ved avbestilling, og flyselskapene forbeholder seg retten til å endre tildelt seter. Mishkaat har ikke ansvar for endringer i flytid, innstilte flyvninger eller andre forhold som ligger utenfor selskapets kontroll. Klager knyttet til slike hendelser må rettes direkte til flyselskapet. Endringer i flytid gir ikke rett til prisavslag, erstatningsreise eller annen kompensasjon fra Mishkaat.
Alle reklamasjoner knyttet til reisen skal først rettes skriftlig til reiseagenten i Saudi-Arabia, gjerne med kopi til Mishkaat. Det er avgjørende at feil eller mangler påpekes umiddelbart og skriftlig til reiseagenten for at Mishkaat skal kunne bidra i løsningen. Unnlatelse av å melde fra i tide kan gjøre det vanskelig å kreve erstatning. Dersom problemet ikke løses på stedet, må den reisende fylle ut og sende inn reklamasjonsskjema senest to uker etter hjemkomst. Dette gjelder også for klager knyttet til transport, som for eksempel tapt bagasje eller innstilte flyvninger, hvor ansvaret ligger hos den respektive transportør.
Mishkaat fraskriver seg ansvar for eventuelle merkostnader som påløper den reisende ved avslag på visumsøknad. Videre gjelder at dersom den reisende ikke møter opp til avtalt tid eller velger å ikke benytte hele eller deler av bestillingen, gis ingen refusjon. Det er derfor viktig at den reisende følger alle retningslinjer og avtaler nøye for å unngå unødvendige kostnader.
3. Kundens ansvar og forpliktelser
Det påligger kunden å gjøre seg grundig kjent med og etterleve samtlige vilkår i denne avtalen. Kunden er ansvarlig for å levere korrekt og fullstendig dokumentasjon, inkludert gyldig pass, visum, vaksiner og eventuell annen relevant helseinformasjon, innen angitte frister til Mishkaat eller respektive leverandører.
Kontaktinformasjon som navn, e-postadresse og telefonnummer må være korrekt, og kunden må holde seg oppdatert via e-post og WhatsApp for viktige reisebeskjeder. Før betaling skal kunden nøye kontrollere alle reisens detaljer – som datoer, tider, reisemål og passinformasjon – og rapportere eventuelle feil umiddelbart slik at disse kan rettes.
Manglende levering av nødvendig informasjon innen fastsatte tidsfrister kan føre til at bestillingen kanselleres uten refusjonsrett. Kunden må også opplyse skriftlig om eventuelle sykdommer, funksjonsnedsettelser eller behov for assistanse. Unnlatelse av dette kan føre til bortfall av krav på refusjon eller støtte under reisen. Kunden har videre et selvstendig ansvar for å sette seg inn i og følge lokale lover, religiøse plikter og normer i Saudi-Arabia, herunder korrekt gjennomføring av Hajj og Umrah. Unnlatelse av dette kan medføre sanksjoner fra lokale myndigheter uten rett til kompensasjon fra Mishkaat.
Den reisende bærer selv fullt ansvar for å gjennomføre Hajj og Umrah korrekt i henhold til religiøse plikter og lokale regler. Mishkaat tilbyr veiledning og informasjon gjennom undervisning og felles samlinger, men den endelige forpliktelsen til å følge ritualene ligger hos den enkelte. Videre er det den reisendes ansvar å melde fra om varige eller alvorlige helseproblemer før avreise, slik at nødvendige hensyn kan vurderes og eventuelle tilrettelegginger kan planlegges.
4. Bestilling, betaling og prisendringer
Minstealder for å bestille og betale reisen er 18 år. En bindende avtale oppstår når kunden har akseptert bestillingsvilkårene og betalt et depositum tilsvarende 50 % av totalbeløpet. Restbeløpet skal være betalt senest 45 dager før avreise. Ved manglende betaling innen fristen forbeholder Mishkaat seg retten til å kansellere bestillingen uten refusjon.
Prisene kan justeres etter bestilling som følge av endringer i valutakurser, økte drivstoffkostnader, flyplassavgifter, visumkostnader eller andre offentlige avgifter. Eventuelle tilleggskostnader vil bli viderefakturert kunden. Mishkaat kan også rette opp tekniske feil, skrivefeil eller prisfeil uten at dette gir grunnlag for krav om kompensasjon. Det gjøres oppmerksom på at angrerettloven § 2 e) ikke gjelder ved kjøp av reise og overnatting.
5. Avbestillingsregler (Umrah)
Periode før avreise |
Refusjon |
46 dager eller mer |
100 % refusjon |
31 til 45 dager |
100 % refusjon minus flygebyr på 2 000 NOK |
30 dager eller mindre |
Ingen refusjon |
Manglende oppfyllelse av krav til helse, visum, vaksiner eller reiseforsikring gir ingen rett til refusjon. Avbestilling må skje skriftlig til Mishkaat. Ingen refusjon gis ved «no show» eller delvis brukte reiser. Tilleggsprodukter som setereservasjon, ekstra bagasje eller måltider refunderes ikke.
6. Priser, inkluderinger og tilleggskostnader
Pakkeprisen inkluderer flyreise tur/retur, hotellopphold i basisrom, transport innen Saudi-Arabia samt visumkostnader. Følgende kostnader er ikke inkludert i pakken: innsjekket bagasje, måltider, reiseforsikring, lokale avgifter som for eksempel turistskatt, transfer ved flyplassbytte, overnatting ved lang transitt samt eventuelle hotellskatter som betales ved innsjekk.
Prisendringer kan forekomme som følge av endringer i valutakurser, offentlige avgifter eller leverandørgebyrer etter bestilling, og slike kostnader kan bli viderefakturert kunden. Mishkaat forbeholder seg retten til å foreta nødvendige endringer i reiseprogram, hoteller, transport eller flytider, uten at dette gir rett til kompensasjon.
7. Mahram-krav for kvinner
I henhold til saudisk lov må kvinner ha med seg en gyldig mahram (mannlig verge) for å kunne gjennomføre reisen. Manglende dokumentasjon eller fravær av mahram gjør reisen ugyldig for kvinnen uten rett til refusjon.
8. Helse og vaksinasjoner
Reisende med kroniske sykdommer, funksjonsnedsettelser eller særlige medisinske behov må opplyse om dette skriftlig ved bestilling. Mishkaat kan avslå bestillinger dersom nødvendig informasjon ikke er gitt. Alle ekstra kostnader knyttet til medisinsk assistanse, omorganisering eller sykehusopphold må dekkes av den reisende. Ved kroniske sykdommer skal legeerklæring og nødvendige medisiner medføres, oversatt til engelsk eller arabisk.
Vaksinasjonskrav omfatter minst 10 dager før avreise kvadrivalent meningokokkvaksine (ACYW), anbefalte rutinevaksiner (difteri, stivkrampe, polio, hepatitt A/B, influensa) samt eventuelle gjeldende COVID-19-regler.
9. Reiseforsikring
Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring som dekker sykdom, ulykke, hjemtransport og avbestilling. Dokumentasjon på forsikring skal leveres minst 14 dager før avreise. Manglende dokumentasjon kan føre til at kunden nektes deltakelse på reisen uten refusjon.
10. Force majeure og ansvarsbegrensning
Mishkaat fraskriver seg ansvar for skader, forsinkelser eller kostnader som følge av hendelser utenfor selskapets kontroll, inkludert naturkatastrofer, pandemier, krig, streik, plutselige endringer i saudiske immigrasjonsregler, flytidendringer, tekniske feil eller overbooking. Refusjon gis kun for ubenyttede tjenester hvor dette er mulig, og ingen erstatning utbetales for forhold utenfor Mishkaats kontroll.
11. Pakkereiseloven og reisegaranti
Denne avtalen reguleres av Lov om pakkereiser og reisegaranti (pakkereiseloven) av 15. juni 2018 nr. 32. Mishkaat fungerer som formidler, mens det er de saudiske reiseagentene som har det primære ansvaret for gjennomføring av reisen, håndtering av reklamasjoner og eventuell kompensasjon.
12. Klage- og reklamasjonsprosedyre
Eventuelle klager under reisen skal i første omgang rettes til reiseagenten i Saudi-Arabia, med kopi til Mishkaat. Dersom klagen ikke løses på stedet, skal skriftlig klage sendes til Mishkaat innen 14 dager etter hjemkomst via eget klageskjema. Mishkaat vil bistå i videre behandling av klagen mot leverandøren. Uavklarte saker kan bringes inn for Klagenemnda for pakkereiser. Kompensasjon krever dokumentasjon og må fremsettes innen rimelig tid. Klager som ikke har blitt forsøkt løst på stedet kan bli avvist.
13. Personvern og behandling av personopplysninger
Mishkaat etterlever EUs personvernforordning (GDPR). All informasjon behandles konfidensielt og deles kun med nødvendige tredjeparter for å sikre gjennomføring av reisen. Særlige opplysninger om helse og religion behandles med streng fortrolighet. Ved bestilling bekrefter kunden at alle vilkår i denne avtalen er lest, forstått og akseptert.
For mer informasjon ta kontakt Mishkaat AS.